PAMIĘTAJ MNIE:
1 / 2 lewo
zbysheck
5
Pobierz:
Dodany: 2008-09-15
Artykuł: zbysheck

grywalność
elementy RPG
nieliniowość
rozbudowanie
MUZYKA!
nie warto się czepiać
INFORMACJE
Gatunek: Strzelanki
Licencja: freeware
Data wydania: 2008
Pobrań: 2066
Producent: Daniel Remar
Wymagania sprzętowe:
1 GHz CPU, 32 MB VRAM, 256 MB RAM
Dodatkowe opcje:
Rekordy online
Język: Angielska wersja językowa Angielski
INNE Z TEMATU

 

Iji

Iji Iji Iji
OCEŃ
FILM

Bez niepotrzebnych emocji postawię sprawę jasno: gra IJI otrzymuje w moim prywatnym rankingu gier freeware statuetkę THE BEST GAME EVER i mniemam iż tą zaszczytną nagrodę dzierżyć będzie przez czas długi.

Zacznijmy od wad. Gra się długo włącza a bohaterka chodzi wolno. Hmmm... No to na tyle :) Zalet jest zdecydowanie więcej.

Po pierwsze bardzo wygodne i dobrze zaprojektowane menu. Naprawdę rzadkość w produkcjach gamemakerowych. Cały interfejs, sterowanie i inne kwestie czysto techniczne są rozwiązane wręcz perfekcyjnie. Jak prezentuje się grafika? Przywodzi na myśl produkcje Erica Chahi takie jak Another World czy Heart of Darkness. Może się więc podobać, ale znajdzie się pewnie grono malkontentów która zacznie na ten czynnik narzekać.

Na większą wzmiankę zasługuje MUZYKA. Prawie wszystkie utwory stworzone zostały specjalnie do tej gry, żadnego zrzynania znanych przebojów [chociaż mamy jeden cover MaSu]. Nie ma tu też miejsca na monotonię. Mimo że częściej słyszymy pobudzające do walki agresywne gitary, w niektórym filmikom towarzyszą piękne pianinowe kompozycje. Jednym słowem: mistrzostwo.

Jak wspomniałem wyżej w grze znajdują się filmiki, choć może bezpieczniej byłoby powiedzieć: zestawy animowanych slajdów. Mimo że jest ich całkiem sporo nie wydają się wciśnięte na siłę. Wszystko utrzymane jest w odpowiednim klimacie i może się podobać. Oczywiście jednak głównym czynnikiem przerywników jest fabuła a ta prezentuje się wspaniale.

Na początku częstowani jesteśmy naiwną historyjką: budynek w którym przebywamy opanowują obcy a główna bohaterka, czyli TY, zostaje przemieniona w cyborga aby kosmitów się pozbyć. Oczywiście konflikt ciągle rośnie i rośnie, aż w końcu dochodzi do wojny między całymi nacjami. Dziecinne, co nie? Otóż im dalej, tym więcej wątpliwości. Czy napewno mordowanie w celu obrony jest dobre? Czy może agresorzy się tylko bronią? Co więcej zależnie od naszego postępowania [można także ukończyć grę zabijając jedynie dwóch obcych] fabuła delikatnie się zmienia.

Wiemy już o czym jest gra, jak wygląda i co gra nam w tle, ale co z samą rozgrywką? Jest to miks shootera i RPGa. Świat widzimy z perspektywy podobnej chociażby do Abuse [brakuje tylko obsługi myszki]. Możemy skakać, strzelać, kopać [w tym skrzynki i drzwi], bawić sie w hakera jak chociażby w System Shocku i tak jak w tymże awansować. W każdym sektorze możemy zdobyć 5 poziomów i za każdy taki level otrzymujemy punkt do rozdysponowania na takie współczynniki jak żywotność, atak, siła, asymilacja [wiem, dziwne - ale przydatne]. Możemy też zamiast tego zainwestować w hackowanie bądź dwa rodzaje broni. warto zainwestować w hackowanie, gdyż umożliwia ono modyfikację broni.

Początkowo mamy do dyzpozycji tylko 2, a gdy pozyskamy więcej punktów do obsługi tychże, do dyzpozycji 8 modeli. Po modyfikacji tworzy się aż 16 sztuk, przy czym każda wielce sie od siebie różni. Mamy pukawki prowadzące ogień ciągły, strzelby, lasery róznego rodzaju, bądź rodzielające obrażenia na danych obszarach. Odrzut niektórych wręcz powala [dosłownie].

Gra naładowana jest sekretami które odkrywamy dzięki hackowaniu i... silnemu kopniakowi. Im bardziej rozwinięta siła, tym do większej ilości miejsc mamy dostęp [wyważając drzwi]. Gra umożliwia też ciekawe sposoby wykorzystania swoich nabytych umiejętności. Spróbujcie na przykład podkraść się do kosmity stojącego tyłem i przyciśnijcie klawisz hackowania, a potem oddalcie się nie strzelając.

Dalej nieprzekonani? Może więc wspomnę o świetnie zaprojektowanych bossach, destrukcji otoczenia [miło widzieć że gdy podskakujesz i uderzasz łową w lampkę, ta pęka], różne sposoby prowadzenia rozgrywki, inteligentni wrogowie [potrafią się uchylić, sprowadzić pomoc], jednostki walczące pomiędzy sobą, wykorzystanie pojazdów czy sporo rzeczy do odblokowania.

W każdym razie w moim przekonaniu każdy element gry został idealnie dopieszczony i poza drobnymi poprawkami nie zmieniłbym w grze nic co mogłoby przysunąć ją bliżej ideału. Możecie uważać że recenzja nie jest obiektywna, ale szczerze powiem wam, że... macie rację. Recenzja gry która po włączeniu zassała mnie na trzy dni nieprzerwanego grania [a to freeware!] nie może być obiektywna. Pozostaje mi tylko gwoli formalności gorąco polecić ten tytuł i powrócić do grania próbując znaleźć tym razem jeszcze więcej sekretów.

PS: Jak własnie dowiedziałem się od Daniela dwie dziewczyny podkładające głos są właśnie z Polski [zapewne było też w napisach końcowych, ale musiałem przegapić].


Może Ci się spodobają

Swiv Decimation Gate 88 Friday The 13th 3D
KOMENTARZE

Wynik działania (8 + 8):

Regulamin
Gość:
Gość
+0
2011-04-09 10:44:28
Bardzo dobra gra.
Gość
+0
2011-03-18 16:24:45
Po co zaraz UE, mnie by starczyło żeby jakieś większe studio to wydało :D Chciałbym mieć tę grę u siebie na półce :)
Gość
+0
2011-02-15 17:35:03
Ta gra to CUDO!! :D
Jak przechodziłem na "Extreme" to myślałem, że mnie szlag jasny trafi. xD ale w końcu się udało.
Chciałbym żeby jakieś większe studio zrobiło Remake Iji. :D To by było piękne móc grać w tą grę np. na Unreal Engine'nie. xD
Gość
+0
2010-09-27 22:31:08
Musisz go kopać aż podejdzie pod ścianę, a potem zcrackować.
klop134
--1
2010-05-14 18:20:45
Witam jak zabić bossa w 9 sektorze?
Rozwaliłem robota ale nie wiem jak zabić tego potwora. Ciągle muszę albo kucać albo skakać lub iść do tyłu...

Proszę o pomoc!!!!
Gość
+0
2010-04-22 21:44:36
I potwierdzenie,z FAQ gry:
"What's the absolute minimum number of Total Kills when beating the game (...) ?
A: As of version 1.3 it is now 0."
Gość
+0
2010-04-22 21:41:43
A Tor ginie sam,z żalu czy jakoś tak.
Gość
+0
2010-04-22 15:47:24
To jest Generał Tor.
Nie trzeba zabijać Ashy,można z nim walczyć tylko raz - nie ginie,a tylko traci ramię.
A ta kula to robot a nie kosmita.
Gość
+0
2010-04-13 20:29:39
I wy, i autor opisu się myli: żeby przejść tą grę trzeba zabićco najmniej 3 kosmitów:
Asasyna Ashę
Taką kulę, nazwy nie pamiętam.
Ostatniego bossa, nazwy też nie pamiętam, zdaje się że jakiś Komato Annihilator czy coś.
Gość
+0
2010-04-13 20:25:57
ktoś pytał jak zabić asasyna Ashę: odpowiedź jest całkiem prosta: użyj Detonatora Rezonansowego (Resonance Detonator)!
Gdy asasyn steleportuje się koło ciebie, jeden krok w jego stronę i ŁUB! z Detonatora!
Poza tym należy uważać na bronie zasięgowe Asasyna (czyżby asasynki?), bo jeden strzał zabiera nam mniej więcej połowę życia, zdaje się, że niezależnie od naszego poziomu Życia (Health). Pomiędzy teleportami asasyna po prostu trzeba biegać i skakać. Jest również (chyba) możliwość użycia Działa Plazmowego (Plasma Cannon), ale wątpię, żeby ktokolwiek w tym etapie gry takim dysponował.
W zasadzie sprawdzają się wszystkie bronie, które natychmiast rażą cel i są jednocześnie bardzo silne.
Ja osobiście miałem duże problemy z pokonaniem ostatniego bossa (tego na końcu Sektora X), ale jakoś mi się udało (co prawda przypadkiem, ale udało)

1 2 3 4 Następna